ROVATOK

FELADVÁNYOK

BETŰTÉSZTA

ASSZOGRAMMA

JÁTÉKOK

KVÍZJÁTÉK

FÓRUM

REGISZTRÁCIÓ

A mai nap képe

nap képe

Küldj be te is képet!
Képeslapküldés

Keresés az oldalon:

Friss fórum:
Játékok (1179)
Feladványok (17311)
A nap képe (3876)
Hónap feladványa (684)
Nyomasevics Bobacsek (1166)
A hét kérdése (2023)
Tőlem Nektek (12374)
Szívből szóló versek (1134)
csak úgy.. (4528)
Szuper zenék (117)
játékos javítás (1655)
Betűtészta (2974)
Kinek Ki (616)
Havi toplista (166)
asszogramma (1843)

 > Még több fórum

A hét kérdése:

Jelentkezz be a heti kérdéshez!

 > régebbi kérdések
 > kérdés beküldés

Legolvasottabbak:
IQ teszt
Egy angliai egyetem kutatásai
Varázsgömb
Hipnózis
Agyscanner

 

Mazda a tisztább környezetért

 
    2004.03.02.  yoda     
A Mazda egy alternatív üzemanyaggal működő járművet is bemutat a Genfi Autókiállításon, amely a hidrogént, mint üzemanyagot a díjnyertes RENESIS Wankel-motor egyedülálló technikájával egyesíti. Élvezetes vezetést kínál, s a hidrogén segítségével különösen csekély kipufogógáz emissziós értékek mellett megőrzi a Wankel-motor élénk karakterét.

Hirdetés




A koncepciómotor benzinnel és hidrogénnel egyaránt működhet, a Mazda reális alternatív hajtási megoldásnak tartja az RX-8 Hydrogén RE koncepciót. A motor mindössze csekély módosításokat igényel a hidrogénüzemhez, azaz viszonylag alacsony költségszint mellett gyártható.

E motor megalkotásához vezető folyamat a Mazda több mint tízesztendős fejlesztői munkájának eredménye, amely még 1991-ben vette kezdetét. Ebben az évben fejlesztette ki és tesztelte a Mazda HR-X néven ismert első hidrogénüzemű Wankel-motoros prototípusát. A HR-X2 kifejlesztésével párhuzamosan a tervezőcsapat 1993-ban az MX-5 roadsterből is készített egy hidrogénüzemű forgódugattyús motorral hajtott kísérleti változatot.

Két évvel később 1995-ben a Mazda megkapta a japán Közlekedési Minisztérium jóváhagyását két hidrogénüzemű Wankel-motorral szerelt Capella Cargo kísérleti modelljének közúti tesztelésére. Ekkoriban a Mazda hidrogénüzemű forgódugattyús motorjai fejlesztése mellett megkezdte üzemanyagcellás elektromos járműveivel (FC-EV) folytatott kísérleteit is. 1992-ben a Mazda egy üzemanyagcellás elektromos akkumulátoros prototípust is készített, majd 1997-ben megszületett a Mazda Demio FC-EV.



2001-ben megkezdték a Premacy FC-EV metanol üzemű jármű közúti tesztelését. A menettulajdonságokkal, az üzemanyag-fogyasztással, a kipufogógáz-emisszióval és más paraméterekkel kapcsolatos adatokat a közúti tesztek során olyan tanulmányok elkészítésére gyűjtötték össze, amelyek a későbbi kereskedelmi bevezetést célozták.

A RENESIS hidrogénüzemű Wankel-motor jelenleg tesztelés alatt áll a Mazda RX-8 Hydrogen RE tesztjárműben. Ez a tesztmodell kettős üzemanyagrendszerrel készült, amely egy magas nyomású hidrogéntartályt és egy különálló benzintartályt tartalmaz, így hidrogénnel és benzinnel egyaránt üzemeltethető. A rendszer a hidrogénüzemben éppoly megbízható működésű és könnyen kezelhető, mint a benzinüzem során.


A RENESIS hidrogénüzemű Wankel-motor egy elektronikus szabályzású hidrogén injektor rendszert tartalmaz (a hidrogént gázhalmazállapotban juttatja az égéstérbe). A motor a szívóütem során az oldalsó nyíláson keresztül szívja be a levegőt, és a motor mindkét kamrájában két-két befecskendező juttatja közvetlenül az égéstérbe a hidrogént. A hidrogénüzemben alkalmazott Wankel-motor előnyeinek maximális kihasználása érdekében a alkalmazták a közvetlen befecskendezéses megoldásokat. Konstrukciójából adódóan a Wankel-motor ideális a hidrogén elégetése szempontjából, a hagyományos dugattyús motorokban elégetett hidrogén jellegzetes visszarobbanásának jelensége nélkül. A külön kialakuló égéstér hőmérsékleti szempontból is biztonságosabb a gumitömítéseket tartalmazó hidrogén injektorok számára, amelyek fokozottan érzékenyek a hagyományos motorokban létrejövő magas hőmérsékletekre. Mivel a hidrogén kifejezetten alacsony sűrűségű anyag, jóval nagyobb térfogat befecskendezése szükséges, mint a folyékony benzin esetében. Ez egynél több befecskendező alkalmazását teszi szükségessé, ami a hagyományos alternáló dugattyús motorokban igen nehezen valósítható meg. Ennek okát azok a szerkezeti korlátok jelentik, amelyek nem teszik lehetővé az injektorok közvetlen az égéstérbe építését. A forgódugattyús motor ezzel szemben elegendő helyet kínál égésterenként akár két befecskendező telepítésére is. Dupla hidrogénbefecskendezőivel a Mazda hidrogénüzemű Wankel-motorja egyszerre kivitelezhető és alkalmas a szükséges teljesítmény előállítására. Az alternáló dugattyús motorokban a főtengely egy ütem alatt 180 fokot fordul, míg a Wankel motoré 270 fokos fordulatot tesz, így élénkebb áramlást hoz létre a szívási folyamat során, ami megfelelő keveredést jelent a hidrogén-levegő töltet számára. Ez nagymértékben elősegíti a homogén keverék létrejöttét, amely kulcsfontosságú a hidrogén égésfolyamata szempontjából.

A forradalmi RENESIS forgódugattyús motor mellett, a Mazda RX-8 Hydrogen RE tesztjármű a továbbfejlesztett aerodinamika tulajdonságokból, az optimális gumiabroncsokból, a tömeg-megtakarítást célzó megoldásokból és a kivételesen környezetbarát eljárások egész sorából származó előnyöket is élvezheti. Ezek között szerepel a háromrétegű nedves fényezés is, ami olyan vízalapú festés, amely drasztikusan csökkenti a szerves oldószerek kibocsátásának mértékét, s a szárítási folyamat lerövidítésével energiát takarít meg, illetve csökkenti a szén-dioxid kibocsátást. A belső elemekhez növényi alapú műanyagot használtak, amely a fosszilis ásványolaj-származékokból - mint például a petróleum - készülő műanyagok vonzó alternatívája. Növényalapú műanyagszál-erősítésű, préseléses öntéssel készült, fából nyert cellulózt tartalmazó műanyagot használtak az egyes belső elemekhez, a szén-dioxid kibocsátás csökkenése mellett. A hidrogénüzemű tesztjármű alacsony belső ellenállású fékrendszerrel is rendelkezik, a gyorstöltésű kettős főfékhenger használatával csökken a fékrendszer működési ellenállása, az alacsony súrlódású kerékagyak révén pedig csökken a teljesítményveszteség.

A hidrogénüzemű motorral hajtott autók fejlesztése folytatódik A jövő generációihoz tartozó technikákat annak szellemében fejlesztik tovább, hogy elősegítsék a benzines modellekével összevethető vezethetőség és az energia praktikus felhasználásából származó kiváló hatékonyság kettős céljának megvalósítását. E technikák között az elektromos motorral rásegített turbófeltöltő is szerepel, a hidrogén égésfolyamata hatásfokának növelésére és energia visszanyerésére a jármű kipufogógázából. Célja a túlnyomásos feltöltés hatékonyságának maximális szintre növelése a teljes fordulatszám-tartományon. Alacsony fordulatszámokon - nagyjából 1000-es percenkénti fordulattól - az elektromos motor működésbe lép, és segíti a turbófeltöltő munkáját, a feltöltési folyamat hatékonyságának növelése érdekében. A magasabb fordulatszám-tartományban a turbófeltöltő a kipufogógázzal meghajtva a hagyományos módon működik.

A jelenlegi hibrid technika előnyeinek kihasználására tett erőfeszítések keretében a Mazda folytatja az alapjárati automatikus leállítás rendszerének további fejlesztését. A Mazda hibrid rendszere egy motorból, egy inverterből és egy 144 voltos akkumulátorból áll. Ha a jármű áll - például a közlekedési lámpa előtt - a rendszer az üzemanyag-fogyasztás és a kipufogógáz-emisszió csökkentése érdekében önműködően leállítja a motort, majd az elektromotor segítségével automatikusan újraindítja azt, ha a vezető már gyorsításra kész. Ha a motor alacsony fordulatszámon üzemel, az elektromos motor a járműmotor forgatónyomatékát növelve javítja hatékonyan az autó gázadási reakcióit. Lassítás közben az elektromos motor generátorként működik, a fékezés energiáját az akkumulátor töltésére használva fel.

A Mazda hisz abban, hogy a benzinnel és hidrogénnel egyaránt működő kettős hajtóanyag-rendszere hatékonyan segíthet a hidrogén, mint üzemanyag elterjedésében és az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kialakulásában.


  Kapcsolódó cikkek



Felhasználónév:

Jelszó:

Jelszóemlékeztető



Friss feladványok:
 Szudoku-mix 3.
 Szakmai anagramma 42.
 Mind közül az első
 Versfüzér 13.
 Betűpótlás 3.
 Stációk 11.
 Betű- és képrejtvények 14.

Hirdetés

© 2017 DigitalAge

impresszum  ::  médiaajánlat  ::  segítség  ::  ajánló  ::  kezdőlapnak  ::  kedvencekhez   RSS