| 
		
		
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		|  |  
		| 
			
			 |  
		|  |  
		| 
			
			 |  
		|  |  
		| Friss fórum:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  
		|  |  
		| A hét kérdése:  Jelentkezz be a heti kérdéshez! 
 
 |  
		|  |  
		| Legolvasottabbak:
 
 
 
 
 
 |  | | Kép-kvíz 
 Hirdetés 
 
  
    | tappi | 2019.04.21 20:10  |  | 736382.  |  
    | 
    
    	|   |  | Köszönöm a játékot  |  |  
  
    | kadar |  kadar (736320) |2019.04.21 19:25  |  | 736375.  |  
    | 
    
    	|   |  | Megoldás: Leonardo da Vinci (1452-1519) Első kép: Leonardo: Angyali üdvözlet (1473-1475)
 
  Március 25-én ünneplik a katolikusok Gyümölcsoltó Boldogasszony napját, mely Jézus fogantatásának illetve születése hírüladásának főünnepe.
 
 Második kép: Leonardo: Ginevra de’Benci képmása (1478-1480)
 
  Az idézet: Leonardo olyan tágas, egyetlen örök teret hozott létre, amelyben alakjai szinte lebegnek. A tér a kép keretén belül az egymással kapcsolatban levő dolgokat összegzi; az emberi alak a végtelenből kiválasztott részlet. (Oswald Spengler)
 
 Harmadik kép: Leonardo: Szent Jeromos (1480-1482)
 
  A második idézet:  Az a sokféle adomány, amellyel a természet felruházta, elsősorban látásában összpontosult, ezért bár mindenre képes volt, nagysága elsősorban festői zsenijében nyilvánult meg. Nem hagyatkozott felbecsülhetetlen belső ösztönére, egyetlen önkényes, véletlen vonás sem juthatott érvényre, mindent meg- és átgondolt. (Johann Wolfgang von Geothe)
 
 Negyedik kép: Leonardo: Szent Anna harmadmagával (1502-1513)
 
  Szobor: Leonardo: Sforza emlékmű (lovasszobor) (1490-1499)
 
  Utolsó kép: Leonardo: Cecilia Gallerani képmása (Hölgy hermelinnel) (1489-1490)
 
  A megoldók listája: Belladonna, Banyanya, Hata, Onix, Tappi, Padat, Kkanya, Lucifer, Littlered, Deva, Mutterka
 Köszönöm a játékot, gratulálok a megfejtőknek.
 |  |  
  
    | kadar |  kadar (736270) |2019.04.18 19:14  |  | 736320.  |  
    | 
    
    	|   |  | Teljes megoldást adtak: Belladonna, Banyanya, Hata, Onix, Tappi, Padat, Kkanya, Lucifer, Littlered, Deva és Mutterka 1+1
 
 Vasárnap estig még várom a megfejtéseket, próbálkozzatok bártan!
  |  |  
  
    | kadar |  kadar (736257) |2019.04.15 21:54  |  | 736270.  |  
    | 
    
    	|   |  | Helyzetjelentés Teljes megoldást adtak: Belladonna, Banyanya, Hata, Onix, Tappi, Padat, Kkanya, Lucifer, Littlered
  
 |  |  
  
    | kadar | 2019.04.14 20:59  |  | 736257.  |  
    | 
    
    	|   |  | Jelenlegi eredmények: Festő neve 1 pont, a 6 mű címe 1-1 pont, maximum: 7 pont. (A sorrendet a beküldési sorrend adja.)
 Teljes megoldást adtak: Belladonna, Banyanya, Hata, Onix, Tappi, Padat
 Littlered 1+4, tehát még 2 kép hiányzik.
 Nagyon szép megoldásokat is kaptam, jól esik, hogy elmerültetek a témában.
 Még sok nevet tudnék sorolni, a megoldásaira számítok és remélem újak is még kedvet kapnak.
  
 |  |  
  
    | kadar |  kadar (736237) |2019.04.14 07:21  |  | 736238.  |  
    | 
    
    	|   |  | Negyedik kép: Ez a kép is sokáig befejezetlen maradt, időnként elővette és folytatta. Eredetileg pontosan tudta, hogy hova készül a kép, de végül a mester műhelyében maradt, vagy azért, hogy további másolatok mintájául szolgáljon, vagy hogy kedvező alkalommal eladják azt egy művészetkedvelőnek. Haláláig megőrizte ezt is. Hosszú évek töprengéseinek eredménye ez a mű, szinte olyan, mint egy művészi végrendelet. Ez nemcsak a már kipróbált piramiskompozicióra és a háttér szuggesztív atmoszférájára vonatkozik, hanem az alakok mozgására is. Két nő, egy gyerek és egy állat látható a kép előterében. A két nő, mintha egyazon test lenne, a mozgás különböző változataiban. Ezt mutatja egymásravonatkoztatottságuk, az egykorúságuk, a rokoni kapcsolatuk. A hátteret teljes egészében kitölti az egymásra tornyozódó hegyek alkotta sziklás táj. A párás távlatba vesző csúcsok magasra teszik a horizontot, a kép jobb szélén monumentális hatást keltenek. Talán itt ábrázolta leginkább szuggesztíven a fénylő és kékbe olvadó eget. A kép jobb szélén áll egy lombos fa, ebben a magashegységi környezetben nyilvánvaló, hogy a szerepeltetése szimbolikus, a  földi meddőség és a szeplőtelen fogantatást jeleníti meg.  A kép mérete kb. 168x130 cm. 
 Egy hatalmas méretű szoborra emlékezünk, amely egy hercegnek állít emléket. Az elkészítését hatalmi viszályok akadályozták, aztán pedig a bizonytalanság, hogy ki legyen az a művész, aki művészileg és technikailag is meg tudja a művet valósítani. Végül mesterünk kapta meg a megbízást, aztán mégis elvették tőle, majd mégis csak elkészíthette agyagból a szobor modelljét. Hét méter magas volt a modell. Súlyos technikai problémák merültek fel. Állva nem tudták kiönteni, csak fektetve. De ez is problémás volt, sőt a bronz is inkább hadi célokra lett elhasználva, a bekövetkező háború miatt a szobor nem valósult meg. Az agyagmodell emlékeztetett csak egy jövőbeli reményteljes remekműre. Csodájára jártak ennek is a város lakói, a városba érkező idegenek, de a várost elfoglaló ellenséges csapatokat mindez nem érdekelte. Célba lőttek rá, erőteljesen megrongálták és végül teljességgel tönkretették. A vázlatok, tervek, levelezések maradtak csak az utókorra.
 
 A sok megpróbáltatás után rendeződni kezdtek a festő dolgai, tehetségének újabb mérföldköve lett az ekkoriban készített utolsó képünk. Egy képmás ez is, de az addigi portrétípussal szakítva a menyasszonyt nem profilból festette meg. Persze nem is igazán menyasszony volt a hölgy, hanem a herceg szeretője, ezért is adódott talán a lehetőség egy újításra. A fej és a felsőtest ellentétes irányba fordul, ettől minden dinamikus lett. Ezt csak fokozza, hogy a képen szereplő állat is mintha a nő tartását követné. Mindez teljesen szimbolikus, hiszen az állat a tisztaság és a szerénység jelképe, irtózik a piszoktól, és naponta csak egyszer eszik. Az állat görög neve pedig emlékeztet a hölgy vezetéknevére. Szimbolikusan bizonyosan nem is az állatot simogatja, hanem átvitt értelemben a kedvesét, az uralkodót. A háttér egy későbbi átfestés után teljes egészében sötét (valószínűleg egyenletes szürkéskék volt eredetileg). Érdekességként megemlítem, hogy a festő összes képe közül ez igazán világutazónak számít, rengeteg helyen kiállították már.  A kép mérete 55x40 cm.
 
 A felsorolt művek ilyen leírása alapján talán érthetetlen, hogy remekművekről beszélek, de ha a teljes szöveg alapján megtalálod őket, tudni fogod, hogy vitán felül álló remekművekről van szó. Ki a művész, és melyik öt festményéről és szobortervéről van szó? (Az idézetek segítségként, de átfogalmazva, a lényeget megtartva szerepelnek.) A válaszokat szokásosan üzenetként várom a belső levelezőn. Amennyiben szükségesnek látszik, további segítő információkat is le fogok írni.
 |  |  
  
    | kadar | 2019.04.14 07:20  |  | 736237.  |  
    | 
    
    	|   |  | Egy festő elképzelt gyűjteményes kiállításán vagyunk, és belehallgatunk a tárlatvezetésbe. (Két részletben teszem fel a feladatot technikai okok miatt.) 
 Első kép: Március végén egy személy lépett be abba a kertbe, ahol éppen a kép másik szereplője, egy nő tartózkodott. A belépő személy olyan bejelentéssel, vagy talán paranccsal jött, ami általában ijedtséget okozna akkor is, ha a meglepődéstől nagyvonalúan elvonatkoztatnánk. De a kép tanúsága szerint itt ijedtségről szó sincs. A megfestett pillanatban a belépő alak féltérdre ereszkedik, felemeli jobb kezét, a bal kezében egy szál virágot tart, a nő pedig - a festő szavai szerint is - megőrzi az illő tartást, s bár érzékelteti lelkének felfokozott érzelmi állapotát, félénk tiszteletet fejez ki, de nem esik kétségbe, sőt jelzi, hogy kész teljesíteni a parancsot. Döbbenetes a megörökített pillanat, amivel éles ellentétben áll a kép hátterében látható víz és hegyek melletti kikötő, egy tengerparti város nyugodt panorámája. Szimbolikus ez is, kétség nem fér hozzá. A kép mérete hozzávetőlegesen 100x221 cm.
 
 Második kép: Ez egy portré, de nem az addig megszokott módon láthatjuk az alakot, a nő viselkedése nem az elvárt merev stílusú. Tudjuk, hogy a festőnek a nő jövendőbelije adta a megbízást, mégis ő nem a szokásos, általában a kelengyéjét rendezgető hölgyet mutatja be, sokkal inkább mint a vőlegény egyenrangú partnerét. Egy borókabokor előtt ül a titokzatos szépségű nő, ami koszorúként veszi körbe a fejét, egyben elfedi a háttér jelentős részét. (Pedig idillien szép a táj, melynek részletét a jobb oldalon azért még láthatjuk.) A felsőtest átlósan helyezkedik el, de a fej ezzel ellentétben szinte teljesen a néző felé fordul. Az arckifejezés merev, mégis dinamikus. Az arc előkelően sápadt, hiszen tudható az is, hogy a gyakran betegeskedő nőnek ez jellegzetessége volt. A növény kiemeli a nő szépségét, ugyanakkor tudható, hogy szimbolikusan az erényességet szimbolizálja. Jellegzetes még a ruha nagyon szűk kivágása. A kép mérete kb. 38x36 cm.
 
 Idézet a festő jellemzésére: Olyan tágas, egyetlen örök teret hoz létre, melyben alakjai szinte lebegnek. A tér a kép keretén belül az egymással kapcsolatban lévő dolgokat összegzi, az emberi alak a végtelenből kiválasztott részlet.
 
 Harmadik kép: Az előző portré megfestését követően látott hozzá ennek a képnek a megfestéséhez. A kép megrongálódott, és befejezetlen maradt, sohasem került az eredetileg megjelölt helyére, a festő megtartotta azt magának, talán egészen haláláig.
 Befejezetlensége ellenére is nagy hatású az alkotás. Egy férfit látunk és egy állatot. A férfi szenvedő arccal, bűnbánatosan a kép jobb szélén felsejlő szimbolikus tárgyra néz. A háttérbeli táj itt sziklás és kopár. A bűnbánat drámaisága és beleolvadása a tájba a férfi aszketikus, erényes életét hangsúlyozza, annak az állandó harcnak a metaforája lesz, amit a hívő ember a rossz gondolatok ellen vív. A férfi izomzatán, inas vállán és nyakán felismerhetőek annak jelei, hogy a festőt foglalkoztatta az ember felületi anatómiája.  A kép mérete kb. 102x73 cm.
 
 Második idézet a festőről: Sokat kapott a természettől, elsősorban látásmódot, amitől sok mindenre volt képes zseniálisan. De nem hagyatkozott sohasem erre a belső ösztönére, mindent meggondolt, mindent átgondolt.
 |  |  
  
    | kadar | 2019.04.13 15:20  |  | 736232.  |  
    | 
    
    	|   |  | Holnap megjelenik az utolsó beküldött feladatom, ezért a hetet színesíteni akarom egy röpke és könnyed képkvízes játékkal is. Holnap reggel fog megjelenni és 1 hétig várom a megoldásaitokat. Remélem sokan fogtok játszani velem és sok megoldást is kapok! |  |  
  
    | Tucatka | 2019.01.23 07:48  |  | 735013.  |  
    | 
    
    	|   |  | Én is köszönöm! Kicsit bosszant, hogy Repint és Rippl-Rónait sejtettem, de nem eléggé ahhoz, hogy el is küldjem. Nem baj, majd legközelebb!
 |  |  
  
    | mutterka | 2019.01.21 00:06  |  | 734966.  |  
    | 
    
    	|   |  | Kedves Kadar! Köszönöm színvonalas munkádat.
  |  |  
  
    | padat |  kadar (734952) |2019.01.20 20:54  |  | 734954.  |  
    | 
    
    	|   |  | De jó volt megint ilyet játszani! Köszönjük.  |  |  
  
    | kadar | 2019.01.20 20:30  |  | 734952.  |  
    | 
    
    	|   |  | A mostani képkvíz-játékunkat lezárom. Íme a megoldások és a sikerrel megfejtők neve.
 
 4.
 Csontváry Kosztka Tivadar (1853-1919)
 Zarándoklás a cédrusnál Libanonban (1907)
 A magányos cédrus (1907)
 
  
  A 4-es megfejtői: Littlered, Mutterka, Padat, Banyanya, Kkanya, Tappi, Tucatka, Onix, Hata, Belladonna, Grisenyka, Lucifer, Deva
 
 5.
 Henri Matisse (1869-1954)
 Hát I. (1909), II. (1913), III. (1914), IV. (1929)
 Híres mondata: A pontosság nem az igazság.
 
  Az 5-ös megfejtői: Banyanya, Tucatka, Onix, Kkanya, Belladonna, Padat, Littlered, Mutterka, Hata, Tappi, Deva
 
 6.
 Csók István (1865-1961)
 Műteremsarok (1905)
 
  A kislányáról Züzü-ről készített sorozatot.
 A 6-os megfejtői: Banyanya, Littlered, Tucatka, Hata, Kkanya, Mutterka, Onix, Padat, Tappi, Belladonna, Lucifer, Grisenyka, Deva
 
 7.
 Ferenczy Béni (1890-1967)
 Petőfi-szobor (1955)
 Gyulán 1960-ban avatták fel.
 
  A 7-es megfejtői: Mutterka, Hata, Banyanya, Littlered, Tappi, Tucatka, Kkanya, Onix, Padat, Belladonna, Lucifer, Grisenyka, Deva
 
 8.
 Kmetty János (1889-1975) Nagybányai táj
 
  A 8-as megfejtői: Kkanya, Padat, Belladonna, Banyanya, Littlered, Onix, Mutterka, Tappi, Hata, Lucifer, Tucatka, Grisenyka
 
 9.
 Repin, Rippl-Rónay, Renoir, Szőnyi, Goya,
 Rembrandt, Gainsborough, Klimt, Barabás, Munkácsy
 A 9-es megfejtői:
 Padat( 10 ), Belladonna ( 10 ), Banyanya( 10 ), Kkanya( 10 ), Lucifer( 10 ), Onix( 10 ),
 Hata( 10 ), Mutterka ( 10 ), Littlered( 10 ), Deva ( 9 ), Tappi( 8 ), Tucatka( 7 )
 
 Repin: Nadja I. Repina gyermekkori portréja (1880)
 
  Rippl-Rónai József: Lány babajátékkal (1906)
 
  Renoir: Lány virággal (188
  
  Szőnyi István: Zsuzsa a falovával
 
  Francisco Goya, Manuel Osorio Manrique de Zuñiga, 1787–88. Részlet
 
  Rembrandt: Lány az ablaknál
 
  Gainsborough: A festő lányai pillangót kergetnek (1756)
 
  Klimt: Anya iker gyermekeivel
 
  Barabás Miklós: Gróf Zichy Irma arcképe
 
  Munkácsy Mihály: A baba látogatói
 
  
 Mindegyik kvízkérdést megfejtette:
 Belladonna, Padat, Banyanya, Kkanya, Onix, Mutterka, Hata, Littlered,
 és nagyon közel volt a 100%-os megoldáshoz:
 Tappi, Tucatka, Lucifer, Deva és Grisenyka.
 
 Köszönöm a játékot, a 13 társunk közreműködést és a szép megoldásaikat.
 
 |  |  
  
    | banyanya | 2019.01.18 21:10  |  | 734891.  |  
    | 
    
    	|   |  | Gratulálok a megfejtőknek!  Köszönöm a játékot.
 
 |  |  
  
    | kadar | 2019.01.18 21:09  |  | 734889.  |  
    | 
    
    	|   |  | Én köszönöm, szívesen csináltam ezeket. Gratulálok.
 Jó éjszakát! Sziasztok!
 |  |  
  
    | Lucifer93 | 2019.01.18 21:08  |  | 734887.  |  
    | 
    
    	|   |  | Remek volt 
 köszönöm
 |  |  
  
    | deva55 | 2019.01.18 21:07  |  | 734886.  |  
    | 
    
    	|   |  | Köszi a játékot  |  | 
 
 | 
 |  |