ROVATOK

FELADVÁNYOK

BETŰTÉSZTA

ASSZOGRAMMA

JÁTÉKOK

KVÍZJÁTÉK

FÓRUM

REGISZTRÁCIÓ

A mai nap képe

nap képe

Küldj be te is képet!
Képeslapküldés

Keresés az oldalon:

Friss fórum:
asszogramma (1845)
Feladványok (17316)
A nap képe (3884)
Tőlem Nektek (12382)
Játékok (1188)
Hónap feladványa (684)
Nyomasevics Bobacsek (1166)
A hét kérdése (2023)
Szívből szóló versek (1134)
csak úgy.. (4528)
Szuper zenék (117)
játékos javítás (1655)
Betűtészta (2974)
Kinek Ki (616)
Havi toplista (166)

 > Még több fórum

A hét kérdése:

Jelentkezz be a heti kérdéshez!

 > régebbi kérdések
 > kérdés beküldés

Legolvasottabbak:
IQ teszt
Egy angliai egyetem kutatásai
Varázsgömb
Hipnózis
Agyscanner

 

Egy dummy élete

 
    2004.05.05.  master     
Az autók töréstesztje az évek folyamán az egyszerű kíváncsiságból egy egész tudománnyá nőtte ki magát, és az úgynevezett "dummy"-k egyszerű emberméretű babákból nagyon érzékeny, szintetikus izmokat és csontokat tartalmazó műszerekké fejlődtek.

Hirdetés




Az autóbalesetek magas költségei, és az a tény, hogy az autógyártók az utóbbi időben felismerték, hogy a biztonság egyre nagyobb szerepet játszik egy új autó vásárlásakor, mind ahhoz vezettek, hogy hatalmas mértékben elkezdődött az iparág fejlesztése mind kormányok, mind magáncégek által. Körülbelül 400 ezer ember hal meg, és 12 millió sérül meg autóbalesetben minden évben. Az Egyesült Államokban 150 milliárd dollárba kerülnek az autóbalesetek minden évben.

Hybrid III, CRABI, BioSID, BioRID, EuroSID-1, SID-II és THOR. A dummy család talán csak érthetetlen, bürokratikus rövidítések halmazának tűnhet, azonban e nevek mögött egy nagyon bonyolult, összetett tudományág áll, melynek egyetlen célja: életeket menteni.

Az első dummyt az Egyesült Államok légiereje (U.S. Air Force) alkotta meg 1949-ben, a katapultülések tesztelésére. Sierra Sam-nek nevezték.

A kezdetekben a törésteszt mindössze annyiból állt, hogy síneken nekivezettek egy autót a falnak. Napjainkban előröl, hátulról, oldalról ütköztetik az autókat, és azt is vizsgálják, mennyire sérülnek boruláskor. Azt is figyelik, mennyire deformálódik az autók karosszériája, és a legfontosabb: milyen mértékben csökken a belső tér, ami az utasok sérüléseinek kivédése szempontjából fontos. A tesztek során kiderül a biztonsági rendszer hatékonysága, kipróbálják az újfejlesztésű biztonsági öveket és légzsákokat. Fontos szempont, hogy a dummy beüti-e esetleg a fejét az A-oszlopba, a B-oszlopba, a tetőbe, esetleg az ajtóba, becsúszik-e a légzsák alá, megüti-e a térdét, mellkasát, vagy bármely más testrészét.

Az ütközésekkor a babák fel vannak öltöztetve, hogy ugyanúgy csússzanak arrébb az ülésen, ahogyan az emberek is tennék hasonló szituációkban. A hátulról való ütközés vizsgálatához használt dummyk összetett gerincoszloppal rendelkeznek, az oldalról ütköző dummyknak valósághű bordáik vannak, amelyeknél a lábak sérüléseit vizsgálják, még Achilles-ínnal is rendelkeznek.

Elektromos szenzorok vannak a dummy egész testében, amelyek egy köldökzsinóron keresztül kapcsolódnak egy a repülőgépeknél használttal hasonlatos fekete dobozhoz. A doboz végig a kocsiban marad, innen kapják az áramot az érzékelők, és ide küldik a jeleket, másodpercenként 20000-szer. Ezeket az adatokat később összehasonlítják a korábban emberi holttesteken elvégzett vizsgálatok adataival, például hogy mennyit bír ki egy csont, mielőtt eltörne.
Ma egy ilyen, teljesen felszerelt tesztbaba 150 ezer dollárba kerül. Egy teljes család létezik belőlük: 1 éves, 3 éves, 6 éves, női és férfi. A tizenéves gyerekek tesztelésére a női babát használják. A legelterjedtebb férfi dummy 178 cm magas és 76,5 kg nehéz. Ezen kívül van olyan is, ami a túlsúlyos személyeket szemlélteti, és ma már van terhes baba is.


Sajnos az autóbalesetek megszámlálhatatlanul sokféleképpen következhetnek be, a tesztek nem tudják őket teljes pontossággal utánozni. Néhány kritikus ezért azt mondja, hogy csak idő- és pénzpocsékolás. Steve Mitchell, a Kayser-Threde fekete doboz gyártó cég mérnöke szerint két dolgot lehet tenni: "Mondhatjuk, hogy nem tudjuk, hogy Mr. X milyen balesetet fog szenvedni, milyen sebességgel, milyen szögben és minek fog ütközni, vagy mi fog nekiütközni. Csak feltesszük a kezünk, és azt mondjuk, hogy ez túl bonyolult, és nem teszünk semmit. Vagy azt mondjuk, hogy ez lehet, hogy nem tükrözi Mr. X balesetét, de ez egy kezdet."


  Kapcsolódó cikkek



Felhasználónév:

Jelszó:

Jelszóemlékeztető



Friss feladványok:
 Harmadik
 A leghosszabb számsor
 Irodalmi anagramma 110.
 Eszperente felelet 2.
 A nagy nyaralás
 Stációk 12.
 Szudoku-mix 3.

Hirdetés

© 2017 DigitalAge

impresszum  ::  médiaajánlat  ::  segítség  ::  ajánló  ::  kezdőlapnak  ::  kedvencekhez   RSS