|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Friss fórum:
|
|
A hét kérdése:
Jelentkezz be a heti kérdéshez!
|
|
Legolvasottabbak:
|
|
|
Mi fontos Magyarországon? |
|
|
|
2005.04.30. yoda |
|
| Az életstílus-csoportokat tekintve Magyarországon a legtöbben a Megállapodott világ elnevezésűbe tartoznak, jellemzőjük a megelégedettség, fontos számukra az otthon nyugalma. Ezer más tapasztalat mellett ez is kiderült a GfK Hungária Közép- és Kelet-Európai fogyasztók 2005. című jelentésből.
| |
|
Hirdetés
| |
| 10 kelet- és közép európai országban tettek fel kérdéseket 15 évesnél idősebbeknek, hogy milyen értékeket tartanak fontosnak; milyen értékeket utasítnak el; milyen értékek mentén szervezik a mindennapjaikat. Mivel ezt a kutatást korábban számos nyugat-európai országban is elvégezték, így a magyar fogyasztók életstílusa nem csupán a régióbeli országokban élőkével hasonlítható össze, hanem tágabb környezetünkben lakókéval is.
A témára szakosodott kutatók a válaszokat sokrétűen elemezték. Elkészítettek például egy olyan ábrát, amely térképként jelzi az egyes életstílus-csoportok elhelyezkedését, illetve azt, hogy az adott országban vagy régióban mekkora az egyes szegmensekbe tartozó célcsoportok mérete.
A vízszintes tengely bal oldali végpontján a Szenvedélyes élet, a jobboldalin a Nyugalom és a megszokottság található. A függőleges tengely alján a Lét, a tetején a Birtoklás áll. Az így behatárolt síkban helyezkednek el a kifejező fantázianévvel ellátott csoportok. Ezek azonban nem mozdulatlan egységek, hanem folyamatos változásban és fejlődésben álló, élő organizmusok. A kor például nagymértékben befolyásolhatja az egyén értékválasztását, ezért életünk során minden bizonnyal több életstílus-csoportot is bejárunk.
Megállapodott világ – ebbe a csoportba tartozik honfitársaink közel egyharmada, s így messze ez a legnépesebb. Nagyjából hasonló a helyzet a tíz kelet-és közép-európai ország alkotta régióban is. A csoportban sok nyugdíjas és idős ember található, közös jellemzőjük a hagyománytisztelet. A megelégedettségre vágynak, a nyugalmat keresik. Bevált márkákat vásárolnak, ésszerűen költik a pénzüket.
Biztonságos világ – ebbe a csoportba sorolhatunk megközelítőleg minden ötödik magyart. A régióban lakókhoz képest az arányuk magasabb. Ők úgy vélik, hogy az élet élvezete leginkább családi körben az igazi, hagyománytisztelőek, fontos számukra a biztonság és az anyagi függetlenség. Árérzékenyek, és kihasználják az akciók kínálta előnyöket.
Varázslatos világ – minden huszadik honfitársunk tartozik ebbe a célcsoportba. A régióban – a lakosságszámhoz viszonyítva – kétszeres az arányuk. Úgy is fogalmazhatunk, ők az ösztönösen fiatalok. Nagyra becsülik az anyagi értékeket, a birtoklást. Hisznek a sorsszerűségben, a dolog rendjében. Fogyasztásukra a hedonizmus sokkal inkább jellemző, mint az ésszerűség, a trendit többre tartják, mint a hasznosat.
Fortélyos világ – Honfitársaink 10 százalékára jellemző az e célcsoportba tartozók értékválasztása, ez kisebb arány, mint a környező országokban tapasztalt. Ők a dinamikus fiatalok, akikben erősen munkál a kitűnni vágyás. Sikeresek és függetlenek szeretnének lenni, és korlátozott anyagi lehetőségeik ellenére mindent meg is tesznek ezért.
Kényelmes világ – az ide tartozók egészen kicsiny csoportot alkotnak, arányuk alig több mint 2,5 százalék. Zömében középkorú, aktív párok, akiknek fontos a stabilitás és az élet minősége. Élvezik a mindennapokat, erős bennük a személyes fejlődés vágya akár a szakmájukat, akár a hobbijukat tekintve. Racionálisan vásárolnak, de nem kifejezetten árérzékenyek.
Új világ – ők is kicsiny csoportot alkotnak itthon, Magyarországon jóval kisebb az arányuk, mint a régióban. Minden tekintetben meghatározó számukra a tolerancia, élvezik a fogyasztást, valójában határok nélkül élnek. Létszükségletük a személyes harmónia, éhezik az új élményeket, és ezért is válik fogyasztásuk szabadidő-központúvá.
Hiteles világ – minden hatodik honfitársunk sorolható ebbe a csoportba, s ezzel messze felülreprezentáljuk a régiós tapasztalatot. Ők a „két lábbal a földön állók”, akik ésszerű és erkölcsös életet élnek, természetközpontúak, tudásukat folyamatosan bővítik. A harmonikus és kiegyensúlyozott élet az ideáljuk, és ennek megfelelően pragmatikusan fogyasztanak.
Állandó világ – a magyarok 12 százaléka tartozik ebbe a csoportba, így arányukat tekintve jóval többen vannak, mint a régiós országokban. Felelősségtudatos, kultúrált és művelt polgárok ők, akik erkölcsös életet élnek, de nem bezárkózottan, hanem nyitottan az új dolgokra. A hagyománytisztelet náluk a kulturális célú utazásokban és programokban is megnyilvánul, de bizton számíthatunk rájuk humanitárius akciókban is.
A GfK Euro-Socio-Style 2005. kutatása számtalan további érdekes eredménnyel is szolgált. Az értékorientációt kutatva például az derült ki, hogy a magyarok hetvenöt százaléka inkább az önuralom mellett teszi le a voksát, mintsem a szexuális tapasztalatait bővítené. Nyugat-európai adatok szerint az ott élők kevesebb, mint kétharmada gondolkodik hasonlóan.
A kérdésfelvetésre, hogy „Gondolni a jövőre” vagy „Élvezni az életet itt és most” a magyarok háromnegyede az előzőre voksolt. A nyugat-európai adat szerint a jövőre irányultak aránya 47 százalék, a többség inkább a jelenben akarja jól érezni magát.
A magyarok többségét fárasztja a vásárlás, a nyugat-európai emberek zömét inkább szórakoztatja. A magyarok nagyobbik fele több pénzért feláldozná a szabadidejét, a tőlünk nyugatra élők közül ezt csak alig több mint egyharmad tartja magára nézve jellemzőnek.
A kutatók kíváncsiak voltak bizonyos termék- és márkapreferenciákra is. A válaszokból kiderült például, hogy Magyarországon a lakosság közel kétharmada vélekedik úgy, hogy a jövő élelmiszere a bioélelmiszer, amely nem tartalmaz tartósítószert és adalékanyagok nélkül készül, egyötödünk szerint viszont a jövő élelmiszere egyszerre táplál és ápol.
A kutatásból megtudhatjuk, milyen márkákat tekintenek ideálisnak a magyar, a régióbeli és a nyugat-európai fogyasztók.
| |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
- Magyar internet helyzetkép
- Életmentő statisztika
- Foglalkozások Bizalmi Indexe
|
|
|